dijous, 8 d’agost del 2013


I DEL SOFÀ... ALS PESSICS


El curs 2011-12 a l'escola Can Puig vam iniciar "El sofà de lectura". Les valoracions  per part de tota la comunitat educativa implicada van ser molt bones i amb l’objectiu de continuar la tasca a segon de Cicle Inicial el curs 2012-13 hem engegat un nou projecte: Pessics de lectura! El format és una mena de club de lectura, on un pares/mares juntament amb un grup de 4 alumnes parlin d’un text, opinin, es formulin preguntes i busquin respostes.
           
Temporalització: Una vegada al mes. La sessió tenia una durada de 45 minuts.
         L'inici va ser el mes de febrer, hi va haver  5 pessics de lectura.


            Metodologia utilitzada: Treball cooperatiu

            Tècnica: Ensenyament recíproc
            Es fan grups de 4 nens/es amb 1 familiar. Tots tenen una lectura, hi ha un nen/a que comença a llegir, llegeix una part del text que ja estarà marcada. Una vegada finalitzat un altre alumne/a fa una pregunta o més al company/a del costat sobre allò que s’ha llegit. El nen/a respon la pregunta. L’últim nen del grup preveu que passarà en el text.  Es continua la lectura. Una vegada finalitzada, s’estableix un diàleg sobre què tracta el text, què passa, si ens ha agradat per què?...

            Logística:

            1.Es varen fer unes sessions prèvies abans de començar el projecte de formació per entendre millor la metodologia utilitzada i el treball. Els pares/mares van tenir totes les lectures prèviament.

            2.Es van trobar 6 pares/mares per aula.


            3.Tipus de lectures: Adequades a l’edat dels alumnes, que els van permetre establir un diàleg amb l’adult i els companys/es i fer-se preguntes del text. Les lectures proposades van ser sobretot d’educació emocional i de valors.

            4.Lloc:Els pessics de lectura es van fer dins l’aula i la mestra sempre va coordinar i organitzar el projecte.


            5. Reunió per explicar el projecte
            * Una primera amb les tutores.
            * Una altra amb els pares, finals de gener o principis de febrer, per començar a finals de febrer el projecte.


Objectius del projecte:

Potenciar el treball cooperatiu mitjançant la lectura de textos i a partir de la tècnica de l’ensenyament recíproc.

Millorar la competència lectora dels nostres alumnes a partir de lectures.

Treballar diferents estratègies lectores que millorin l’hàbit lector dels nens i nenes de segon.

Establir vincles escola-família a partir de la col.laboració dels pares/mares en el projecte: Pessics de lectura.

Millorar l’escola activa dels nostres alumnes.

Passar una estona agradable juntament amb un pare/mare llegint i fent preguntes i anticipant allò llegit.

Continguts:

-L’aprenentatge cooperatiu.

-L’ensenyament recíproc com a tècnica per a potenciar la competència lectora dels nens i nenes.

-Les estratègies lectores: Fer-se preguntes, formular hipòtesis, fer inferències i recapitular.

-Utilització de diferents tipus de preguntes: literals, inferencials i reflexives.

-L’escolta activa com a eina bàsica per a la comprensió dels textos.


Competències bàsiques incloses en el projecte “Pessics de lectura”.

-Competència lingüística i audiovisual:

            -Competència oral.
            -Competència lectora.

-Competència social i ciutadana.

-Competència d’aprendre a aprendre.

-Competència d’autonomia i iniciativa personal.


I el curs vinent... CLUB DE LECTURA A 4T DE CICLE MITJÀ!!!!

"La modernitat és exigent: no eliminarem les dificultats que vivim amb simples disposicions cosmètiques. Com cada època de la nostra història, exigeix constructors".

                       Philippe Meirieu (2009:117) 
No us perdeu el vídeo, gràcies Clara Martinell.

Un pessic... i molta lectura!!!!

Això sí que és ensenyament recíproc!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada