I DEL SOFÀ... ALS PESSICS
El curs 2011-12 a l'escola Can Puig vam iniciar "El sofà de lectura". Les valoracions per part de tota la
comunitat educativa implicada van ser molt bones i amb l’objectiu de continuar
la tasca a segon de Cicle Inicial el curs 2012-13 hem engegat un nou
projecte: Pessics de lectura! El format és una mena de
club de lectura, on un pares/mares juntament amb un grup de 4 alumnes parlin d’un
text, opinin, es formulin preguntes i busquin respostes.
Temporalització: Una vegada al mes. La sessió tenia una durada de 45
minuts.
L'inici va ser el mes de febrer, hi va haver 5 pessics
de lectura.
Metodologia
utilitzada: Treball cooperatiu
Tècnica:
Ensenyament recíproc
Es fan grups de 4 nens/es amb 1
familiar. Tots tenen una lectura, hi ha un nen/a que comença a llegir, llegeix
una part del text que ja estarà marcada. Una vegada finalitzat un altre
alumne/a fa una pregunta o més al company/a del costat sobre allò que s’ha
llegit. El nen/a respon la pregunta. L’últim nen del grup preveu que passarà en
el text. Es continua la lectura. Una
vegada finalitzada, s’estableix un diàleg sobre què tracta el text, què passa,
si ens ha agradat per què?...
Logística:
1.Es varen fer unes sessions prèvies abans
de començar el projecte de formació per entendre millor la metodologia
utilitzada i el treball. Els pares/mares van tenir totes les lectures prèviament.
2.Es van trobar 6 pares/mares per
aula.
3.Tipus de lectures: Adequades a l’edat dels alumnes, que els van permetre establir un diàleg amb
l’adult i els companys/es i fer-se preguntes del text. Les lectures proposades van ser sobretot d’educació emocional i de valors.
4.Lloc:Els pessics
de lectura es van fer dins l’aula i la mestra sempre va coordinar i
organitzar el projecte.
5. Reunió per explicar el projecte
* Una primera amb les tutores.
* Una altra amb els pares, finals de
gener o principis de febrer, per començar a finals de febrer el projecte.
Objectius del projecte:
Potenciar el
treball cooperatiu mitjançant la lectura de textos i a partir de la tècnica de
l’ensenyament recíproc.
Millorar la
competència lectora dels nostres alumnes a partir de lectures.
Treballar
diferents estratègies lectores que millorin l’hàbit lector dels nens i nenes de
segon.
Establir
vincles escola-família a partir de la col.laboració dels pares/mares en el
projecte: Pessics de lectura.
Millorar
l’escola activa dels nostres alumnes.
Passar una
estona agradable juntament amb un pare/mare llegint i fent preguntes i
anticipant allò llegit.
Continguts:
-L’aprenentatge
cooperatiu.
-L’ensenyament
recíproc com a tècnica per a potenciar la competència lectora dels nens i
nenes.
-Les
estratègies lectores: Fer-se preguntes, formular hipòtesis, fer inferències i
recapitular.
-Utilització
de diferents tipus de preguntes: literals, inferencials i reflexives.
-L’escolta
activa com a eina bàsica per a la comprensió dels textos.
Competències
bàsiques incloses en el projecte “Pessics de lectura”.
-Competència
lingüística i audiovisual:
-Competència oral.
-Competència lectora.
-Competència
social i ciutadana.
-Competència
d’aprendre a aprendre.
-Competència
d’autonomia i iniciativa personal.
I el curs vinent... CLUB DE LECTURA A 4T DE CICLE MITJÀ!!!!
"La modernitat és exigent: no eliminarem les dificultats que vivim amb simples disposicions cosmètiques. Com cada època de la nostra història, exigeix constructors".
Philippe Meirieu (2009:117)
No us perdeu el vídeo, gràcies Clara Martinell.
Un pessic... i molta lectura!!!!
No us perdeu el vídeo, gràcies Clara Martinell.
Un pessic... i molta lectura!!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada